Algemene voorwaarden

Deze algemene voorwaarden zijn de voorwaarden waarop Suzie’s Farm B.V. haar producten en/of (horeca)diensten verleent en overeenkomsten sluit. Deze algemene voorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel te Arnhem. 

 

Artikel 1 Definities 

Onder de navolgende woorden wordt in deze algemene voorwaarden, in de aanbiedingen en overeenkomsten waarop deze van toepassing zijn, telkens het navolgende verstaan. 

1.1 Restaurant Suzie’s Farm 
De Suzie’s Farm B.V. die gevestigd is aan Loohuisweg 5, 7121 JL te Aalten zodanig bij de Kamer van koophandel te Arnhem is ingeschreven onder nummer 78187419.

1.2 Gastheer
Degene die Suzie’s Farm vertegenwoordigt bij het afsluiten en uitvoeren van overeenkomsten. 

1.3 Verlenen van horecadiensten
Het door Suzie’s Farm verstrekken van spijs en/of drank en/of het ter beschikking stellen van (zaal)ruimte en/of terreinen en/of materialen, alles met alle daarbij behorende werkzaamheden en diensten, en alles in de ruimste zin des woords. 

1.4 Klant
De natuurlijke- of rechtspersoon of vennootschap die met Suzie’s Farm een overeenkomst heeft gesloten. 

1.5 Gast
De natuurlijke perso(o)n(en) aan wie op grond van een met de klant gesloten overeenkomst één of meer horecadienst(en) moet worden verleend. Waar in deze voorwaarden van gast, of klant, wordt gesproken, wordt zowel gast als klant bedoeld tenzij uit de inhoud van de bepaling en haar strekking noodzakelijkerwijze voortvloeit dat slechts één van beide bedoeld kan zijn. 

1.6 Groep
Een groep van 10 of meer gasten aan wie door een horecabedrijf horecadiensten moeten worden verleend krachtens een of meer als samenhangend te beschouwen horecaovereenkomsten. 

1.7 (Horeca)Overeenkomst
Een overeenkomst tussen Suzie’s Farm en een klant ter zake een of meer door Suzie’s Farm te leveren producten en/of (horeca)- diensten tegen een door de klant te betalen prijs. In plaats van de term overeenkomst wordt soms de term reservering gebruikt. 

1.8 Zaalverhuurbedrijf
Suzie’s Farm, waarbij het leveren van producten en/of (horeca)diensten voornamelijk dan wel in bepaalde gevallen uitsluitend bestaat uit het ter beschikking stellen van zaalruimte. 

1.9 Reserveringswaarde (de waarde van de overeenkomst)
De totale omzetverwachting van Suzie’s Farm inclusief bedieningsgeld, toeristenbelasting en BTW ter zake een met een klant gesloten overeenkomst, welke verwachting is gebaseerd op de binnen Partycentrum ‘t Noorden geldende gemiddelden. 

1.10 Koninklijk Horeca Nederland
Het Koninklijk Verbond van Ondernemers in het Horeca- en Aanverwante Bedrijf “Horeca Nederland” c.q. de eventuele rechtsopvolger daarvan. 

1.11 Annulering
De in schriftelijke vorm door de klant aan Suzie’s Farm gedane mededeling dat van een of meer overeengekomen horecadiensten geheel of gedeeltelijk geen gebruik zal worden gemaakt, dan wel de in schriftelijke vorm door Suzie’s Farm aan de klant gedane mededeling dat een of meer overeengekomen horecadiensten geheel of gedeeltelijk niet verstrekt zullen worden. 

1.12 No-show
Het zonder annulering niet gebruik maken door een gast van een op grond van een overeenkomst te verstrekken horecadienst. 

1.13 Goederen
Alle goederen, daaronder begrepen gelden, geldswaarden en geldswaardige papieren. 

1.14 Kurkengeld
Het bedrag verschuldigd ter zake het in de ruimten van Suzie’s Farm nuttigen van niet door Suzie’s Farm verstrekte drank. 

1.15 Keukengeld
Het bedrag verschuldigd ter zake het in de ruimten van Suzie’s Farm nuttigen van niet door Suzie’s Farm verstrekte spijzen. 

1.16 Omzetgarantie
Een schriftelijke verklaring van de klant dat ter zake één of meer overeenkomsten door Suzie’s Farm minimaal een bepaald bedrag aan omzet zal worden gerealiseerd. 

Artikeltitels dienen uitsluitend ter referentie. Er kunnen geen rechten aan worden ontleend. 

 

Artikel 2 Toepasselijkheid 

2.1 Deze algemene voorwaarden zijn met uitsluiting van alle andere algemene voorwaarden van toepassing op de totstandkoming en de inhoud van alle overeenkomsten, alsmede op alle aanbiedingen ter zake de totstandkoming van deze overeenkomsten. Indien daarnaast toch andere algemene voorwaarden van toepassing zijn prevaleren in geval van tegenstrijdigheid deze algemene voorwaarden. 

2.2 Afwijken van deze algemene voorwaarden is slechts mogelijk bij geschrifte en van geval tot geval. 

2.3 Deze algemene voorwaarden strekken mede ten behoeve van alle natuurlijke- en rechtspersonen waarvan Suzie’s Farm gebruik maakt of heeft gemaakt bij het sluiten en/of uitvoeren van een overeenkomst of een andere overeenkomst of bij het exploiteren van Suzie’s Farm. 

2.4 Zijn deze algemene voorwaarden eenmaal rechtsgeldig toepasselijk verklaard op een bepaalde overeenkomst, dan wordt de laatst geldende versie van deze algemene voorwaarden toepasselijk geacht op alle volgende overeenkomsten tussen dezelfde partijen, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. 

 

Artikel 3 Totstandkoming van overeenkomsten 

3.1 Suzie’s Farm kan te allen tijde om welke reden dan ook het sluiten van een overeenkomst weigeren, behoudens indien een zodanige weigering geschiedt louter op één of meer gronden vermeld in artikel 429 Wetboek van Strafrecht (discriminatie). 

3.2 Alle door Suzie’s Farm gedane aanbiedingen ter zake de totstandkoming van een overeenkomst zijn vrijblijvend en onder het voorbehoud “zolang de voorraad (c.q. capaciteit) strekt”. Doet Suzie’s Farm binnen een naar gelang de omstandigheden te bepalen redelijke termijn na aanvaarding door de klant een beroep op bedoeld voorbehoud dan wordt de beoogde overeenkomst geacht niet te zijn tot stand gekomen. 

3.3 Wanneer Suzie’s Farm aan de klant (optiehouder) een optierecht heeft toegekend kan dit recht niet worden herroepen, behoudens indien en voor zover een andere potentiële klant Suzie’s Farm een aanbod doet tot het sluiten van een overeenkomst ter zake het totaal of een gedeelte van de in optie uitstaande horecadiensten. De optiehouder dient alsdan door Suzie’s Farm van dit aanbod op de hoogte te worden gebracht, waarna de optiehouder te kennen dient te geven al dan niet van het optierecht gebruik te willen maken. Indien de optiehouder niet te kennen geeft gebruik te willen maken van het optierecht vervalt het optierecht. Een optierecht kan alleen schriftelijk verleend worden. 

3.4 Overeenkomsten voor (een) gast(en) aangegaan door tussenpersonen (cargadoors, reisbureaus, andere horecabedrijven e.d.), al dan niet in naam van hun relatie(s), worden geacht mede voor rekening en risico van deze tussenpersonen te zijn gesloten. Suzie’s Farm is aan tussenpersonen geen commissie of provisie, hoe ook genaamd, verschuldigd, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders overeengekomen. Gehele of gedeeltelijke betaling van het verschuldigde door de gast zal de tussenpersoon in dezelfde mate bevrijden. 

 

Artikel 4 Algemene verplichtingen van Suzie’s Farm  

4.1 De in dit artikel genoemde verplichtingen gelden voor Suzie’s Farm. Alle verplichtingen welke voortvloeien uit het speciale karakter van Suzie’s Farm en de aard van de te verrichten horecadiensten zijn opgenomen in de hiernavolgende artikelen. 

4.2 In het geval dat de speciale regeling als bedoeld in de artikelen 5 e.v. afwijkt van een algemene bepaling in de artikelleden 4.3 t/m 4.7 geldt de speciale regeling. 

4.3 Suzie’s Farm is, onverminderd het bepaalde in de hiernavolgende artikelen, krachtens de overeenkomst verplicht op de overeengekomen tijdstippen de overeengekomen horecadiensten te verlenen op de in Suzie’s Farm gebruikelijke wijze. 

4.4 De in artikel 4.3 genoemde verplichting geldt niet: a. in geval van overmacht aan de zijde van Suzie’s Farm als bedoeld in artikel 15; b. indien de gast niet of meer dan een half uur te laat verschijnt; c. indien de klant de in artikel 10 bedoelde waarborgsom/tussentijdse betaling niet tijdig voldoet; d. indien de klant, ondanks een daartoe strekkend verzoek, niet tijdig een omzetgarantie afgeeft; e. indien de klant op enige andere wijze niet volledig voldoet aan al zijn verplichtingen welke hij uit welken hoofde ook jegens Suzie’s Farm heeft. 

4.5 Suzie’s Farm is niet gehouden enig goed van de gast in ontvangst en/of in bewaring te nemen. 

4.6 Indien Suzie’s Farm voor het in ontvangst en/of in bewaring nemen van goederen enig bedrag aan de gast in rekening brengt, dient Partycentrum ‘t Noorden op die goederen te letten als een goed huisvader, onverminderd het bepaalde in artikel 12. 

4.7 Suzie’s Farm is nimmer verplicht enig huisdier van de gast toe te laten en kan aan toelating voorwaarden verbinden. Voor de toelating van assistentiehonden gelden de wettelijke regeling(en), inclusief de daarin aangegeven uitzonderingen. 

 

Artikel 5 Verplichtingen van Suzie’s Farm ter zake zaalverhuur 

5.1 Suzie’s Farm is gerechtigd om een andere ruimte ter beschikking te stellen dan volgens de horeca- overeenkomst zou moeten geschieden, behoudens indien zulks als evident onbillijk en voor de gast als klaarblijkelijk te bezwaarlijk moet worden beschouwd. De gast/klant heeft in dat laatste geval het recht om met onmiddellijke ingang de overeenkomst waarop voormelde wens van Suzie’s Farm betrekking heeft te beëindigen, onverminderd zijn  

Verplichtingen uit hoofde van andere overeenkomsten. De gast en/of klant heeft, indien Suzie’s Farm zich uitgaven bespaart door op de voet van het voorgaande een andere ruimte ter beschikking te stellen dan volgens de overeenkomst zou moeten geschieden, recht op het bedrag van die besparing. Voor het overige zal Suzie’s Farm nimmer tot enige schadevergoeding gehouden zijn. Suzie’s Farm is voorts gehouden de bij hem gebruikelijke horecadiensten aan de gasten te kunnen verlenen. 

5.2 Suzie’s Farm is gerechtigd om het verlenen van horecadiensten achterwege te laten dan wel op ieder moment te staken indien de gast zich niet gedraagt als overeenkomt met de stand, de exploitatie en de huisregels van Suzie’s Farm. Suzie’s Farm kan onder meer eisen stellen met betrekking tot het uiterlijk van de gast. De gast dient op eerste verzoek Suzie’s Farm te verlaten. 

5.3 Suzie’s Farm is na overleg met het ter plaatse bevoegd gezag gerechtigd de overeenkomst wegens gegronde vrees voor verstoring van de openbare orde te ontbinden. Maakt Suzie’s Farm van deze bevoegdheid gebruik, dan zal Suzie’s Farm tot geen enkele schadevergoeding gehouden zijn. 

 

Artikel 6 Algemene verplichtingen van de gast 

6.1 De gast is verplicht om zich aan de in het horecabedrijf geldende huis- en gedragsregels te houden en de redelijke aanwijzingen van het horecabedrijf op te volgen. Het horecabedrijf moet de huis- en gedragsregels op een duidelijk waarneembare plaats kenbaar maken of schriftelijk verstrekken. Redelijke aanwijzingen mogen mondeling worden gegeven. 

6.2 De gast is verplicht om mee te werken aan redelijke verzoeken van het horecabedrijf in het kader van diens wettelijke plichten omtrent onder andere veiligheid, identificatie, voedselveiligheid/hygiëne en beperking van overlast. 

 

Artikel 9 Annuleringen 

9.1 Annulering door klanten, algemeen 

9.1.1 De klant is niet bevoegd een overeenkomst te annuleren, tenzij hij tegelijkertijd onherroepelijk de hierna bepaalde bedragen te betalen. Iedere annulering wordt geacht een dergelijk aanbod te omvatten. Een dergelijk aanbod wordt geacht te zijn aanvaard indien Suzie’s Farm het aanbod niet onverwijld verwerpt. Annulering dient schriftelijk en gedateerd te geschieden. Aan een mondelinge annulering kan de klant geen rechten ontlenen. Het bepaalde in artikel 9 geldt onverminderd het bepaalde in andere artikelen. 

9.1.2 Suzie’s Farm beschouwt alle overeenkomsten met klanten als zijnde leveringen van producten en/of (horeca)diensten aan een groep, zoals deze in artikel 1.6 wordt omschreven. 

9.1.3 Het bepaalde in de artikelen 13.1 en 14.4 is ook op annuleringen van toepassing.
9.1.4 Ingeval van no-show zal de klant in alle gevallen verplicht zijn de reserveringswaarde te betalen. 

9.1.5 Indien niet alle overeengekomen horecadiensten worden geannuleerd zijn op de geannuleerde horecadiensten onderstaande bepalingen pro rata van toepassing. 

9.1.6 Indien een of meer overeengekomen horecadiensten geheel of gedeeltelijk worden geannuleerd, worden de termijnen in de navolgende artikelen vermeerderd met 4 maanden indien de reserveringswaarde van de geannuleerde horecadienst(en) meer bedraagt dan de op overeenkomstige wijze berekende waarde van de overige horecadiensten die Suzie’s Farm had kunnen verlenen in het tijdsbestek waarin de geannuleerde horecadiensten verleend hadden moeten worden.  

9.1.7 Bedragen die Suzie’s Farm met het oog op de geannuleerde overeenkomst ten tijde van de annulering reeds aan derden verschuldigd is geworden dienen door de klant te allen tijde volledig aan Suzie’s Farm te worden vergoed, mits Suzie’s Farm niet onredelijk gehandeld heeft door de betreffende verplichtingen aan te gaan. De betreffende bedragen strekken in mindering op de in de navolgende bepalingen bedoelde reserveringswaarde. 

9.2 Annulering door klanten, vergoeding. 

9.2.1 Voor annulering van alle reserveringen gelden de volgende percentages van de reserveringswaarde die bij annulering door de klant betaald moeten worden aan het horecabedrijf: 

Meer dan 6 maanden voor het gereserveerde tijdstip: 0% Meer dan 3 maanden voor het gereserveerde tijdstip: 10% Meer dan 2 maanden voor het gereserveerde tijdstip: 15% Meer dan 1 maand voor het gereserveerde tijdstip: 35% Meer dan 14 dagen voor het gereserveerde tijdstip: 60% Meer dan 7 dagen voor het gereserveerde tijdstip: 85% 7 dagen of minder voor het gereserveerde tijdstip: 100% 

 

9.3 Annulering door Suzie’s Farm  

9.3.1 Het horecabedrijf is met inachtneming van het navolgende bevoegd een horecaovereenkomst te annuleren, tenzij anders is overeengekomen. 

9.3.2 Indien het horecabedrijf een horecadienst tot het verstrekken van eten en drinken annuleert zijn de artikelen 9.1.1 van overeenkomstige toepassing, met omwisseling van klant en horecabedrijf. 

9.3.3 Het horecabedrijf is te allen tijde bevoegd een horecaovereenkomst te annuleren zonder tot betaling van de hierboven bedoelde bedragen gehouden te zijn, indien er voldoende aanwijzingen bestaan dat de op grond van die horecaovereenkomst in het horecabedrijf te houden bijeenkomst een zodanig ander karakter heeft dan verwacht mocht worden op grond van aankondiging door de klant of op grond van de hoedanigheid van klant of gasten, dat het horecabedrijf de overeenkomst niet gesloten zou hebben indien het van het werkelijke karakter van de bijeenkomst op de hoogte was geweest. Maakt het horecabedrijf van deze bevoegdheid gebruik nadat de betreffende bijeenkomst begonnen is, dan is de klant gehouden tot betaling van de tot dat tijdstip genoten horecadiensten, doch vervalt zijn betalingsverplichting voor het overige. De vergoeding voor genoten horecadiensten wordt in voorkomend geval naar tijdsevenredigheid berekend. 

9.3.4 Het horecabedrijf is gerechtigd om nadere eisen te stellen ten aanzien van het verloop van de betreffende bijeenkomst. 

 

Artikel 10 Waarborgsom en tussentijdse betaling 

10.1 Het horecabedrijf kan van de klant verlangen dat deze onder het horecabedrijf een waarborgsom deponeert. Ontvangen waarborgsommen worden deugdelijk geadministreerd, dienen uitsluitend tot zekerheid voor het horecabedrijf en gelden uitdrukkelijk niet als reeds gerealiseerde omzet. Tot meerdere zekerheid van het horecabedrijf kan deze van de klant verlangen zijn medewerking te verlenen aan het verstrekken van de benodigde gegevens, waaronder het maken van een afdruk of kopie van de creditcard van de klant, teneinde de waarborgsom en de mogelijkheid tot het uitwinnen daarvan zo veel als mogelijk zeker te stellen. 

10.2 Het horecabedrijf kan steeds tussentijds betaling verlangen van reeds verleende horecadiensten.  

10.3 Het horecabedrijf mag zich verhalen op het ingevolge de voorgaande bepalingen gedeponeerde bedrag ter zake al datgene wat de klant uit welken hoofde ook aan hem verschuldigd is. Het overschot dient door het horecabedrijf onverwijld aan de klant te worden terugbetaald. 

 

Artikel 11 Omzetgarantie 

11.1 Indien een omzetgarantie is afgegeven is de klant verplicht ter zake de betreffende overeenkomst(en) tenminste het in de omzetgarantie bepaalde bedrag aan Suzie’s Farm te betalen. 

 

Artikel 12 Aansprakelijkheid van Suzie’s Farm  

12.1 De uitsluiting van aansprakelijkheid in dit artikel geldt niet voor zover Suzie’s Farm ter zake het risico dat zich heeft gerealiseerd van een verzekeringsmaatschappij of van een andere derde een vergoeding heeft ontvangen. 

12.2 Onverminderd het bepaalde in artikel 4.6 is Suzie’s Farm niet aansprakelijk voor beschadiging of verlies van goederen, die in de zaal zijn meegebracht door een gast die daar zijn intrek heeft genomen. De klant vrijwaart Suzie’s Farm tegen aanspraken van gasten ter zake. Het hier bepaalde geldt niet voor zover de beschadiging of het verlies te wijten is aan opzet of grove schuld van Suzie’s Farm. 

12.3 Onverminderd het bepaalde in de artikelen 12.7 en 12.8 is Suzie’s Farm nimmer aansprakelijk voor welke schade dan ook door de klant, de gast en/of derden geleden tenzij de schade het directe gevolg is van opzet of grove schuld van Suzie’s Farm. Deze uitsluiting van aansprakelijkheid geldt in het bijzonder ook voor schade ontstaan als gevolg van het nuttigen van door Suzie’s Farm bereide of geserveerde levensmiddelen en voor schade ontstaan als gevolg van automatiseringsproblemen. Indien dwingend recht slechts een minder vergaande beperking van aansprakelijkheid toelaat geldt die minder vergaande beperking. 

12.4 In geen enkel geval is Suzie’s Farm gehouden een hoger bedrag aan schaderegeling te betalen dan: 1. de reserveringswaarde of, indien dat meer is. 2a. het door de verzekeraar van Suzie’s Farm aan Suzie’s Farm ter zake de schade uitbetaalde bedrag, dan wel; 2b. de ter zake de schade van een andere derde verkregen vergoeding. 

12.5 Voor schade aan of met voertuigen van de gast veroorzaakt is Suzie’s Farm nimmer aansprakelijk behoudens indien en voor zover de schade het rechtstreeks gevolg is van opzet of grove schuld van Suzie’s Farm. 

12.6 Suzie’s Farm is nimmer aansprakelijk voor schade direct of indirect aan wie of wat ook ontstaan als direct of indirect gevolg van enig gebrek of enige hoedanigheid of omstandigheid aan, in of op enig roerend of onroerend goed waarvan Suzie’s Farm houder, (erf)pachter, huurder dan wel eigenaar is of dat anderszins ter beschikking van Suzie’s Farm staat, behoudens indien en voor zover de schade het rechtstreeks gevolg is van opzet of grove schuld van Suzie’s Farm. 

12.7 Indien voor de gast aan de in bewaring gegeven goederen, waarvoor een vergoeding als bedoeld in artikel 4.6 in rekening wordt gebracht, schade ontstaat is Suzie’s Farm verplicht de schade aan deze goederen ten gevolge van beschadiging of vermissing te vergoeden. Schadevergoeding is nimmer verschuldigd ter zake in de afgegeven goederen aanwezige andere goederen. 

12.8 Indien Suzie’s Farm goederen in ontvangst neemt of indien goederen op welke wijze dan ook waar dan ook door wie dan ook worden gedeponeerd, bewaard en/of achtergelaten zonder dat Suzie’s Farm daarvoor enige vergoeding bedingt, dan is Suzie’s Farm nimmer aansprakelijk voor schade aan of in verband met die goederen op welke wijze dan ook ontstaan tenzij Suzie’s Farm opzettelijk deze schade heeft toegebracht, of de schade het gevolg is van grove schuld van Suzie’s Farm. 

12.9 De klant (niet zijnde een natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf) vrijwaart Suzie’s Farm volledig ter zake iedere aanspraak, hoe ook genaamd, welke de gast en/of enige derde jegens Suzie’s Farm mocht geldend maken, indien en voor zover deze aanspraak in de ruimste zin verband kan houden met enige door Suzie’s Farm krachtens enige overeenkomst met de klant te verlenen of verleende (horeca)dienst dan wel met de accommodatie waarin een zodanige (horeca)dienst werd verleend of moest worden verleend. 

12.10 De in artikel 12.9 bedoelde vrijwaringsverplichting geldt ook indien de overeenkomst met de klant en/of de gast geheel of gedeeltelijk om welke reden dan ook is ontbonden. 

 

Artikel 13 Aansprakelijkheid van de gast en/of klant 

13.1 De klant en de gast en degenen die hem vergezellen zijn hoofdelijk aansprakelijk voor alle schade die voor het horecabedrijf en/of enige derde is en/of zal ontstaan als direct of indirect gevolg van een toerekenbare tekortkoming en/of onrechtmatige daad, waaronder overtreding van de huisregels is begrepen, begaan door de klant en/of de gast en/of degenen die hem vergezellen, alsmede voor alle schade die is veroorzaakt door enig dier en/of enig goed waarvan zij houder zijn of die onder hun toezicht staan. 

 

Artikel 14 Afrekening en betaling 

14.1 De klant is de in de horecaovereenkomst overeengekomen prijs verschuldigd. De prijzen worden vermeld op lijsten die door het horecabedrijf op een voor de gast zichtbare plaats zijn aangebracht of zijn opgenomen in een lijst die aan de klant, desnoods op diens verzoek, wordt overhandigd of die via digitale bronnen toegankelijk is voor de klant. Een lijst wordt geacht voor de klant zichtbaar aangebracht te zijn indien deze zichtbaar is in de normaal toegankelijke ruimten van het horecabedrijf. 

14.2 Voor bijzondere diensten, zoals het gebruik van garderobe, garage, safe, wasserij of stomerij, telefoon, internet, wifi, roomservice, t.v.-huur e.d. kan door het horecabedrijf een extra vergoeding in rekening worden gebracht. 

14.3 Alle rekeningen, daaronder mede begrepen rekeningen ter zake annulering of no-show, zijn door de klant verschuldigd op het moment dat ze aan hem worden gepresenteerd. De klant dient voor contante betaling of betaling per bank of giro zorg te dragen, tenzij anders overeengekomen. 

14.4 De gast en de klant zijn hoofdelijk aansprakelijk voor alle bedragen die één van hen of beiden aan het horecabedrijf uit welken hoofde ook verschuldigd zijn. Horecaovereenkomsten worden behoudens andersluidend beding geacht mede namens elke gast gesloten te zijn. Door te verschijnen geeft de gast te kennen dat de klant bevoegd was hem bij het sluiten van de betreffende horecaovereenkomst te vertegenwoordigen. 

14.5 Zolang de klant niet geheel aan al zijn verplichtingen jegens het horecabedrijf heeft voldaan is het horecabedrijf gerechtigd om alle goederen welke door de klant in het horecabedrijf zijn meegebracht onder zich te nemen en te houden, totdat de klant ten genoegen van het horecabedrijf aan al zijn verplichtingen jegens het horecabedrijf heeft voldaan. Naast een retentierecht komt het horecabedrijf in voorkomend geval een pandrecht toe op de betreffende goederen. 

14.6 Indien andere dan contante betaling is overeengekomen dienen alle facturen, voor welk bedrag ook, door de klant binnen veertien dagen na factuurdatum aan het horecabedrijf te worden voldaan. Indien een factuur wordt gezonden is het horecabedrijf te allen tijde bevoegd een kredietbeperkingstoeslag van 2% van het factuurbedrag in rekening te brengen, welke vervalt indien de klant de factuur binnen veertien dagen voldoet. 

14.7 Indien en voor zover tijdige betaling achterwege blijft, is de klant in gebreke zonder dat enige ingebrekestelling zal zijn vereist. Uitsluitend indien de klant een natuurlijk persoon (consument) is, stuurt het horecabedrijf bij achterwege blijven van betaling, eenmalig een ingebrekestelling met een termijn van tenminste 14 dagen om alsnog te betalen. 

14.8 Indien de klant in gebreke is moet hij aan het horecabedrijf alle op de inning vallende kosten vergoeden. De buitengerechtelijke inningskosten worden in rekening gebracht volgens de wet. 

14.9 Indien het horecabedrijf goederen als bedoeld in artikel 14.5 onder zich heeft en de klant van wie het horecabedrijf de goederen onder zich heeft gekregen gedurende drie maanden in gebreke is, is het horecabedrijf gerechtigd deze goederen publiekelijk dan wel onderhands te verkopen en zich op de opbrengst daarvan te verhalen. De aan de verkoop verbonden kosten komen eveneens ten laste van de klant en het horecabedrijf kan zich ook daarvoor op de opbrengst van de verkoop verhalen. Hetgeen na het verhaal van het horecabedrijf resteert, wordt aan de klant uitgekeerd. 

14.10 Iedere betaling zal, ongeacht enige door de klant bij die betaling geplaatste aantekening dan wel gemaakte opmerking, worden geacht te strekken in mindering op de schuld van de klant aan het horecabedrijf in de navolgende volgorde:

14.11 Betaling
moment van betaling geldende marktkoers. Het horecabedrijf kan daarbij bij wijze van administratiekosten een bedrag in rekening brengen dat overeenkomt met maximaal 10% van het bedrag dat in vreemde valuta wordt aangeboden. Het horecabedrijf kan dit bewerkstelligen door de geldende marktkoers met maximaal 10% aan te passen. 

14.12 Het horecabedrijf is nimmer gehouden om andere betaalmiddelen dan contanten te accepteren en kan aan acceptatie van dergelijke andere betaalmiddelen voorwaarden verbinden. 

 

Artikel 15 Overmacht 

15.1 Als overmacht voor het horecabedrijf, die maakt dat een eventuele daardoor veroorzaakte tekortkoming het horecabedrijf niet kan worden toegerekend, geldt iedere voorziene of onvoorziene, voorzienbare of onvoorzienbare omstandigheid die het uitvoeren van de horecaovereenkomst door het horecabedrijf zodanig bemoeilijkt dat het uitvoeren van de horecaovereenkomst onmogelijk dan wel bezwaarlijk wordt. 

15.2 Indien een van de partijen bij een horecaovereenkomst niet in staat is om aan enige verplichting uit die horecaovereenkomst te voldoen, is hij verplicht de andere partij hiervan zo spoedig mogelijk in kennis te stellen. 

 

Artikel 16 Gevonden voorwerpen 

16.1 In het gebouw en aanhorigheden van het horecabedrijf verloren of achtergelaten voorwerpen, die door de gast worden gevonden, moeten door deze zo spoedig mogelijk bij het horecabedrijf worden ingeleverd. 

16.2 Van voorwerpen, waarvan de rechthebbende zich niet binnen een jaar na de inlevering daarvan bij het horecabedrijf heeft gemeld, verkrijgt het horecabedrijf de eigendom. 

16.3 Indien het horecabedrijf door de gast achtergelaten voorwerpen aan deze toezendt geschiedt zulks geheel voor rekening en risico van de gast. Het horecabedrijf is nimmer tot toezending verplicht. 

De kosten van executie
De gerechtelijke en buitengerechtelijke inningskosten De rente
De schade
De hoofdsom 

geschiedt in Euro’s. Indien het horecabedrijf buitenlandse betaalmiddelen accepteert dan geldt de op het 

Artikel 17 Kurken- en keukengeld 

17.1 Het horecabedrijf kan de gast verbieden om zelf meegebracht eten en/of drinken in het horecabedrijf, daaronder het terras mede begrepen, te nuttigen. Indien het horecabedrijf het nuttigen van zelf meegebracht eten en/of drinken toestaat, kan het horecabedrijf aan het toestaan daarvan voorwaarden verbinden, waaronder het in rekening brengen van Kurken- en/of keukengeld. 

17.2 De in de artikelen 17.1 bedoelde bedragen worden vooraf overeengekomen dan wel, bij gebreke van voorafgaande overeenkomst, in redelijkheid vastgesteld door het horecabedrijf. 

 

Artikel 18 Huisregels Suzie’s Farm 

18.1 Rookbeleid; Sinds 1 juli 2008 is de nieuwe rokerswet van kracht. In het gehele pand mag niet gerookt worden, met uitzondering van die plaatsen waar aangegeven staat dat er gerookt mag worden. 

18.2 Consumpties; U mag consumpties alleen binnen de feestzaal gebruiken. Indien het terras open is, mag u uw consumptie ook daar nuttigen. Het meenemen van consumpties, glaswerk of eigendommen naar huis is verboden. 

18.3 Drugs/ Alcohol; Het is niet toegestaan in de feestzaal drugs te gebruiken en/of alcoholhoudende dranken te nuttigen. 

18.4 Wapens; Het in bezit hebben van wapens (ook grote zakmessen en pinnen), alsmede het gebruik ervan en de handel erin is niet toegestaan. 

18.5 Ongewenst gedrag; U mag zich nooit schuldig maken aan ongewenste intimiteiten, racisme en agressief gedrag (bedreiging, mishandeling, vandalisme e.d.). 

18.6 Gangen; Het is niet toegestaan in de gangen en/of trappenhuizen te hangen, consumpties te nuttigen dan wel voorwerpen te plaatsen. De gangen zijn bestemd voor personenverkeer en dienen te allen tijde vrij te zijn van obstakels. 

18.7 Toiletgebruik; Toiletruimten zijn bedoeld voor individueel gebruik. Alle andere vormen van toiletgebruik dan daar waarvoor ze zijn gemaakt, zijn niet toegestaan. 

18.8 Horeca-eigendommen en eigendommen van bezoekers; Het is verboden schade aan te brengen aan horeca- eigendommen of eigendommen van bezoekers. Ook ontvreemding is verboden. Indien u betrapt wordt, zal de schade direct bij u verhaald worden. 

18.9 Brandbeveiliging; Raak bij brand niet in paniek. Waarschuw onmiddellijk het dichtst bijzijnde personeelslid. 18.10 Klachten; Indien u klachten heeft van welke aard dan ook, meldt u dit s.v.p. aan de dienstdoende medewerker. 

18.11 Buitenruimte; Het is verboden buiten het gebouw, dan wel in de directe nabijheid, consumpties te verkopen en/of te nuttigen. Huurders dienen hierop toe te zien. 

18.12 Sluiting; De feestzaal, alsmede daartoe behorende ruimtes, dient uiterlijk conform het tijdstip op het contract, leeg te zijn. Zowel alle personen alsmede bijbehorende goederen dienen vóór bovengenoemd tijdstip, het pand te verlaten. Genoemd tijdig vertrek geldt zowel voor huurders, zijn of haar gasten alsmede door hem of haar ingeschakelde derden. 

18.13 Toepassing; Gasten kunnen worden gewezen op de huisregels van Suzie’s Farm, zowel binnen alsmede buiten het gebouw (nabij Suzie’s Farm), door ons of door het personeel. Hiervoor wordt het begrip van de huurder en zijn of haar gasten gevraagd en zo nodig de medewerking. Bij overtreding van een van de huisregels wordt u de toegang ontzegd dan wel gesommeerd het pand te verlaten. In het geval hier geen gehoor aan wordt gegeven wordt de politie ingeschakeld. In gevallen waarin het huishoudelijk reglement niet voorziet, beslist de hoogst in orde, dienstdoende medewerker.